Dokąd zmierza Ida?

Na początku jest dziewczyną, która wychowała się w zakonie i niebawem ma złożyć śluby. Zanim to jednak zrobi, musi poznać swoją tożsamość – odwiedza ciotkę, z którą próbuje odkryć ich wspólną przeszłość.

Film żyje swoim życiem. Reżyser dał mu życie i teraz on to życie rozdaje. Jest różnie interpretowany, odbierany. W „Idzie” ważne jest tło historyczne, jednak nie chodzi tu o sprawę Żydów czy Polaków: film opowiada uniwersalną historię o człowieku i skomplikowanych wyborach, których musi dokonywać.

DSC_0344-1

Agata Kulesza gra Wandę: kobietę silną, twardą, która kiedyś pełniła funkcję surowej pani prokurator. Jest pazerna na życie, a jednocześnie czuć rozpacz, która niekiedy z niej wypływa. „By dobrze zagrać, muszę poczuć odrobinę tej postaci w sobie. W filmie nie pada zbyt wiele słów. Wandą targają silne emocje, wszystko dzieje się pod tą rozedrganą powierzchnią” – opowiada na spotkaniu po seansie Agata Kulesza. – „Aktorstwo nie powinno być wyolbrzymianiem. Agata (Trzebuchowska) ma osobowość, więc nie potrzebuje grać. W filmie jest prawdziwa.” – mówi dalej o aktorce, która gra Idę.

DSC_0348-1

Agata Trzebuchowska właściwie nie jest aktorką Pewnego razu po prostu poszła do kawiarni z przyjaciółmi. Tam zauważyła ją i zrobiła jej zdjęcie Małgorzata Szumowska, która wysłała je do reżysera Pawła Pawlikowskiego, szukającego właśnie aktorów do nakręcenia nowego filmu. W ten właśnie sposób została odkryta Agata Trzebuchowska; niespodziewanie, cudownie przypadkowo. Nie wiąże jednak przyszłości z aktorstwem – jak sama mówi, bardziej interesuje ją reżyseria, możliwość tworzenia własnego świata podczas kręcenia filmu.

DSC_0347-1

Obie aktorki wspominają, że Paweł Pawlikowski jest bardzo precyzyjnym reżyserem. Podczas tworzenia „Idy” robił po kilkanaście dubli jednej sceny, by wszystko się zgadzało: w kadr był czymś świętym, musiała tam panować prawidłowa kompozycja i harmonia, nawet krowa musiała dobrze stać i w odpowiednim momencie przekręcać pysk w stronę kamery.

DSC_0353-1

Nie wiemy, dokąd poszła Ida. Nie wszystko zostało powiedziane: musimy uzupełnić aktorów, uzupełnić tę historię. Sztuka nie jest czymś obiektywnym, to raczej spotkanie z własną wrażliwością. W obrazach Łukasza Żaka, który zaczynał jako asystent operatora kamery, później zaś przez chorobę całkowicie przejął jego funkcję, śpią ukryte emocje: niepewność, pragnienie dobra, wybory, zderzenie z rzeczywistością. Film się kończy, chociaż nie jest czymś skończonym.

Dokąd pójdziemy, gdy na sali zapalą się światła?

Mikołaj Wyrzykowski

MFF Tofifest, 19.10.2014

„Ida” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego (2013) , 8 sierpnia 2014 film został polskim kandydatem do Oscara

nagrody : FPFF w Gdyni / Gdynia Film Festival – Złote Lwy: Najlepszy film, Najlepsze zdjęcia, Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca, Najlepszy producent, Wschodząca Gwiazda ELLE, Nagroda Dziennikarzy, Don Kichot / Golden Lions: Best Film, Best Cinematography, Best Leading Female Character, Best Producer, ELLE Rising Star, Journalists Award, Don Quijote Award (2013); MFF w Toronto / Toronto IFF – Nagroda FIPRESCI / FIPRESCI Award (2013)